
Digitalizare completa, va rog frumos!
Share
Am avut niste experiente ciudate cu anumite companii din Romania in ultima vreme, carora nu o sa le fac reclama negativa totusi.
Din cate observ totul la noi in tara se bazeaza pe discutii telefonice directe. Nu stiu sigur daca cel de la capatul celalalt al conversatiei isi ia notite sau tine minte ce am cerut eu de la el.
Ideea principala e ca am incercat sa comand niste consumabile de serigrafie la o firma din Bucuresti care e in domeniul serigrafiei de foarte multi ani si au traditie pe linia asta.
Eu ma ocup de serigrafie doar atunci cand am timp, deoarece nu este activitatea mea principala care imi pune bani in cont. E un hobby personal si ma tine ocupat in zilele lungi si plictisitoare de luni in care nu am nimic de facut. Daca fac un ban din serigrafie e ok, daca nu asta e, ca nu e capat de lume.
Am intrat pe site-ul lor, am cerut oferta cu vesnicul formular de "cere oferta" de care toti suntem plictisiti. Dupa cateva zile am fost contactat prin e-mail si rugat sa las un numar de telefon. Nu vreau sa vorbim deloc la telefon, dar le-am dat satisfactia.
Apoi am fost sunat de o duduie a doua zi care ma tot directiona catre website-ul lor la fiecare intrebare pe care o aveam. Deci un ciclu continuu. Nu vreau doamna sa intru pe site, am fost deja pe el. In plus fata de asta, am mainile putin ocupate acum cu ceva (eram in atelier de fapt, trageam vopsea alba pe niste tricouri si aia statea sa se usuce in sita si sa imi blocheze toata treaba)
Vreau doar niste emulsie si niste site de 230. Bineinteles ca nu s-a concretizat nici o comanda, deoarece ea m-a rugat sa le trimit e-mail din nou, eu am scris si scris a ramas. E-mailul nu s-a dus nicaieri probabil sau a ajuns la cineva care nu l-a citit. Eu a doua zi am plecat, am avut un zbor si am inchis telefonul in avion. Ei m-or fi sunat iar, dar telefonul meu e inchis cateodata.
Cand vine vorba despre digitalizare, noi, romanii suntem practic niste maimute coborate din copaci si facem afaceri la fel ca in 1992. Experienta unei comenzi trebuie sa fie simpla, nu o bataie de cap, pentru cumparator. De aceea, cred ferm ca daca pastram acest principiu putem avea companii mai profitabile. Bineinteles ca furnizorul din Bucuresti nici nu isi bate capul cu comanda mea de un potential de 50-80-100 de euro. Dar pe mine m-a facut sa imi pierd timpul cu ei.
Ceea ce furnizorul totusi nu si-a dat seama din start, este ca eu faceam o comanda de test. Ca sa vad calitatea produselor lor si timpul de livrare si sa vad daca ma pot baza pe ei. E clar ca nu putem comunica, ce sa mai vorbim despre produse. Da-mi un formular de comanda, da-mi ceva. Sau macar daca ma suni, noteaza ce vreau sa comand si trimite-mi o proforma ceva. Nimic, zero.
Daca as fi fost client recurent pentru tine probabil iti ieseau cateva sute de euro anual de pe carca mea. Poate la anul faceai o mie doua.
M-am intors inapoi la furnizorul meu german si o sa-mi cumpar emulsiile de acolo, pentru ca e foarte usor sa imi fac comanda de pe un site si sa adaug in cart si sa platesc cu cardul. 3-4 zile lucratoare mai tarziu totul e la usa mea, frumos ambalat. Comand de la ei de peste 3 ani de zile si in fiecare an sunt multumit. Si nu ma intreaba nimeni nimic de ce cum cand si nici nu ma freaca la cap sa ma sune. No stress.
Sezonul de serigrafie incepe de acum, din februarie cu tricourile de ziua indragostitilor si printurile personalizate. Dar de ce sa ma ajute romanul din Bucuresti?
Hai sa trecem la lucruri mai serioase
Digitalizarea nu e de fapt ceva ce trebuie sa se intample. Nu e deloc obligatorie. Sistemul analog e foarte bun si a functionat. Functioneaza si acum in Pakistan, Bangladesh, China. Mergi acolo, vizitezi shopul si faci comanda. Dai mana cu patronul, ala iti pune un "chai" si pana beti voi linistiti, ai si 10 tricouri printate. Si cand ai de a face cu un anumit segment de clienti, e mai bine sa fii analog decat digital.
Digitalizarea nu se intampla pentru ca inca avem dinozauri vechi in societate. Se va intampla cand dinozaurii vor disparea si generatia mea de mileniali nenorociti va pune mana pe industrie, economie, politica etc.
Sunt si dinozauri care se adapteaza. Altfel dispar. Vom vedea rezultatele digitalizarii in urmatorii ani si in Romania. Dar noi tot timpul aplicam un twist romanian-style la orice importam din occident. Avem e-mail dar inca stabilim detaliile importante telefonic. Avem website dar nu avem shop. Totul e pe baza de "cere oferta" ceea ce inseamna ca imi permit sa te taxez cat vreau eu dupa ce te masor ca si client. Cand lucrezi pe baza de "cere oferta" pe george il taxezi 200 de lei si pe marian il taxezi dublu, ca marian e bazat si conduce Mercedes.
Nu e exact modelul de afacere pe care vreau sa-l construiesc. Nu, la mine preturile sunt la vedere.
Tricou fara print, alb, personalizat la 19 lei

Imprimare (personalizare tricou) incepand cu 5 lei. Mai clar decat atat nu se poate. Factura si toate cele, fara tiganeala romaneasca.
Apoi, fii atent ca nu te las sa il cumperi (sa adaugi in cos) daca nu atasezi grafica. Adica nu vand blank-uri pentru nimeni, cau e dau bani pe ele de la furnizor si nu sunt interesat de revanzare.
Cam atat, in rest sanatate!